Checklist voor het maken van een bedrijfsfilm

Je wilt een bedrijfsfilm laten maken? Goed idee! Voordat je ons belt voor een orienterend gesprek, is het handig om alvast over een aantal punten na te denken. Wij hebben namelijk erg veel informatie  nodig om een gerichte offerte te kunnen maken. De onderstaande vragen kunnen hierbij helpen. Mocht je op bepaalde vragen nog geen antwoord weten, dan adviseren wij je natuurlijk bij het invullen hiervan.

  • Wat voor soort bedrijfsfilm moet het worden (promotie, voorlichtend, informerend, instruerend?)
  • Waar ga je de bedrijfsfilm voor inzetten? (op een beurs, internet, presentatie, winkel, tv, enz.)
  • Wie is je doelgroep? Beschrijf kort de kijker en ga daarin verder dan “potentiele klanten”. Wie zijn die klanten dan?
  • Wat is het doel van de film (wat moet de kijker doen na het bekijken van de film)?
  • Wat wil je dat de kijker na het bekijken van de film heeft onthouden? Wat is de communicatieboodschap van de film?
  • Wat wil je in de film laten zien?
  • Moeten hiervoor dingen in scène worden gezet (bijv. in een studio?) of vinden alle opnames op
bestaande locaties plaats? Om hoeveel locaties denk je dat het gaat?
  • Laat je je eigen mensen `acteren’ in de film in, of wil je gebruik maken van acteurs?
  • Zijn er figuranten nodig?
  • Heeft de film een voice-over nodig? Zo ja, levert jouw organisatie zelf de benodigde teksten hiervoor aan of wil je dat wij die schrijven?
  • Heeft de film animaties nodig? Bijvoorbeeld bij het laten zien van een bepaald proces of een
bepaalde techniek, de geografische dekking van je organisatie, etc… Kun je aangeven hoe dat proces er dan uitziet?
  • Heb je al nagedacht over een budget? Zo ja, kun je een indicatie geven?
 Bij het maken van een bedrijfsfilm zijn veel mensen, manuren en middelen nodig. Met een klein budget is er minder mogelijk dan een wat ruimer budget. Als je ons een indicatie geeft, kunnen wij makkelijker bepalen wat er de mogelijkheden voor jullie zijn.

DO’S

  • Houdt de film kort. De ideale lengte voor een bedrijfsfilm is tussen de twee en drie minuten. Daarna verslapt de aandacht van de kijker.De regel is: Hoe korter, hoe krachtiger.
  • Bedenk van tevoren wat de kijker aan de film heeft. Waarom zou hij hem gaan zien? De kijker denkt ‘What’s in it for me?’. Maak dat ook duidelijk in de bedrijfsfilm.
  • Wees helder in je communicatie. Gebruik eenvoudige taal. Vergeet ingewikkelde afkortingen en spreek in de taal die een leek ook kan begrijpen. Zo houd je de aandacht van de kijker vast.
  • Wees betrokken bij de productie. Het liefst laat je natuurlijk alles aan het videoproductiebedrijf over, maar je film wordt echt beter als je er nauw bij betrokken bent. En kom een keer naar de set. Je kijkt je ogen uit!
  • Probeer innovatief te zijn en voor nieuwe technieken open te staan. Internet biedt bijvoorbeeld veel interactieve opties. Je videoproductiebedrijf weet precies wat er mogelijk is en kan veel meer dan je denkt. Explore!
  • Lever tijdig input aan voor de voiceover. In een optimale bedrijfsfilm is het beeld afgestemd op de voiceover en niet andersom. Toch is de voiceover in de praktijk vaak het laatste waar door de opdrachtgever aandacht aan wordt besteed.

DONT’S

  • Een lange film maken. Mensen verliezen snel hun aandacht. Je kijkt met de afstandsbediening in je hand al zappend tv, scant het nieuws op internet, luistert naar drie radiostations tegelijk. Als iets te lang duurt ben je snel verveeld.
  • Alles willen vertellen. Al je business units uitgebreid laten zien, al je 50 producten de revue laten passeren, alles tot in detail belichten…
  • De film vanuit jouw eigen perspectief benaderen. Vooral veel ikke, ikke, ikke en vergeten dat je de kijker moet zien te boeien, niet jezelf.
  • Jargon gebruiken. In de meeste gevallen heeft de kijker minder kennis van het product of jouw business dan jij. Daarom zoekt hij ook contact met jouw organisatie.
  • Bovenop de regisseur staan bij de opnames. Je er constant mee bemoeien. In het voortraject is alles besproken met de regisseur. Die weet precies wat hij moet doen. Neem gepaste afstand en vertrouw op de ervaring van het productieteam.
  • Verwachten dat een productiebedrijf ook alle inhoudelijke aspecten van je film invult. Ze vertalen jouw input perfect naar beelden en helpen bij het op de juiste manier communiceren van jouw boodschap. Maar schrijven niet je marketingplan.

Selamat E-learning website

Selamat E-learning website

Huurcommissie van Nu

Huurcommissie van Nu

100 JAAR HUURCOMMISSIE

100 JAAR HUURCOMMISSIE

Recht doen aan slachtoffers – ministerie V&J

Recht doen aan slachtoffers – ministerie V&J

De video-expertises die we in huis hebben:

Allroundmedia werkt met verschillende specialisten. Per opdracht wordt in overleg bepaald welke specialisten aan de opdracht deelnemen. U kunt bij ons voor de volgende zaken terecht: